گفت و گو با مهندس فرشاد سیاوشی – مدیرعامل شرکت بی بافت اشاره مهندس فرشاد سیاوشی فارغ التحصیل رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه کوئین مری لندن می باشد که پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۵۶ اقدام به تأسیس شرکت گریوه در زمینه واردات منسوجات نبافته می نماید، وی در سالهای بعد، پس از انجام تحقیقات و مطالعات به عنوان تولید کننده لایه های نبافته فعالیت خود را ادامه داده و در سال ۱۳۷۳ اقدام به تاسیس شرکت بی بافت می نماید. شرکت بی بافت یکی از نخستین واحدهای تخصّصی است که به منظور تولید لایی های بی بافت در کشور راه اندازی شده اگرچه به گفته مدیر عامل شرکت « در چند سال اخیر به علّت مشکلات اقتصادی و توان تولید تحلیل رفته، تعداد کارگرانمان کمتر شده و به تدریج تولید متوقف خواهد شد. تمام سرمایه خود را به تولید اختصاص داده ایم تا بتوانیم کارخانه و تولید را حفظ کنیم.» پس برای ادامه حیات به سیاست های کلان دولت وابسته هستیم. علیرغم این مساله مهندس سیاوشی معتقد است : همیشه دنبال کارهای جدید هستیم تا بدانیم صنعت لایی های نبافته در دنیا چگونه است و چه چیز جدیدی آمده است، تمایل داریم دراکثرنمایشگاه ها حضور داشته باشیم تا ایده بگیریم و اطلاعات خود را به روز نگه داریم . گفت و گوی ما با مدیر عامل شرکت بی بافت از نظرتان می گذرد .

در ابتدا به تولیدات شرکت بی بافت اشاره نمائید:

شرکت بی بافت تولید کننده لایه های بی بافت از حدود ۱۲ گرم تا ۱۰۰۰ گرم بر متر مربع به بالاست و لایه هایی که در گرماژهای پایینی استفاده می شود برای تولید پوشک و نوار بهداشتی کاربرد دارد. در سیستم های تولید بی بافت الیاف توسط دستگاه تغذیه و کاردینگ تولید می شود. اتصال آن می تواند به کمک سوزن ( لایه سوزنی ) یا مواد شیمیایی مانند رزین اکریلیک یا PVA (فوم باتدینگ، اسپری باندینگ، فولارد) که به آن اتصال شیمیایی گفته می شود، صورت گیرد. لایه ها می توانند توسط الیاف دو جزئی به هم متصّل شوند ( ترمال باندینگ ) که به آن اتصال حرارتی هم گفته می شود. منسوجات نبافته هیدرودینامیکی (درگیر سازی به وسیله آب که فرآیند اسپان لیس است) و ذوب ریسی (ملت بلون) از جمله محصولات جدید تولید این مجموعه می باشد. پس بی بافت ها را می توان به روش های مختلف تولید و ارائه کرد.

ما سیستم های سوزنی، اسپری، ترموفیوز، ترموباند، کمیکال باند، اسپان لیس و ملت بلون را در اختیار داریم و تولیدات مختلفی با آن انجام می دهیم، سعی می کنیم با همین خطوط تولیدی که در اختیار داریم اکثرسفارشات مشتریان را هماهنگ و پاسخگو باشیم، خطوط تکمیلی ما شامل دستگاههای تولید لایی چسب پودری و خمیری، دستگاه دوخت لایی، دستگاه ولور، فیلترهای حلقوی، فیلترهای آرمه شده و فیلترهای کربن، فیلترهای توری دار، فیلترهای پاکتی اتاق تمیز و پدهای آرایشی می باشد از تولیدات ما در صنایع پزشکی، بهداشتی و بیمارستانی پوشاک، عایق های ساختمانی، لحاف، فیلتر، کفش، لمینه، استامب، خودرو، کشاورزی، جاده سازی، سد سازی، تونل سازی و غیره بعنوان کالای واسطه ای مصرف می گردد.

ما همیشه دنبال کارهای جدید هستیم تا بدانیم صنعت بی بافت ها در دنیا چگونه است و چه چیزجدیدی آمده است تمایل داریم در اکثر نمایشگاه ها حضور پیدا کنیم و همیشه هم افسوس می خوریم که به دلیل مشکلات متعدد قادر به خرید ماشین الات جدید نیستیم، امّا به نمایشگاه ها می رویم تا ایده بگیریم اطلّاعات خود را به روز نگه داریم. متأسفانه هنوز صادرات نداریم زیرا به علّت ارزان بودن سیستم های تولیدی کارگرانرژی و تسهیلاتی که دولت به کارخانجات کشورهایی مانند چین و کره و اندونزی و تایوان ارائه می دهد قادر به رقابت با آنها نیستیم.

 وضعیت تولید و عرضه منسوجات نبافته در کشور چگونه است ؟

در ایران واژه لایه های بافته در صنایع مختلف مانند صنایع بهداشتی ساختمانی، کشاورزی فیلتراسیون، پوشاک و کفش مورد استفاده قرار می گیرد، لایه های تکنیکال بی بافت بیشتر مصارف تخصصی و صنعتی دارد، برای سد سازی، جاده سازی ، بعنوان فیلتر در کارخانجات سیمان ازبست، مس، شیشه و فولاد از لایه هایی استفاده می شود که باید مشخصات فنی خاص داشته باشد در ایران اکثر کارخانجات فعال، آشنایی چندانی با سیستم های فنی ندارند و شاید ۳۰ درصد کارخانجات، فعالیت ملی و سیستم های مدرن دارند که به تولید لایه های صنعتی می پردازد در سال های اخیر بسیاری ازشرکت ها به این فکرافتاده اند که در زمینه منسوجات فنی سرمایه گذاری کنند و بتوانند لایه هایی تولید نمایند که بیشتر مصارف صنعتی داشته باشد. در سیستم های قدیمی توانستند ماشین الات را به هر نحوی بازسازی کنند مثلا سیستم هایی که برای اسپری استفاده می شود اکثرا پیستوله های رونده بوده است و درحال حاضر پیستون های رنگ مورد استفاده قرار می دهند در نتیجه صنعت منسوجات نبافته در ایران هنوز سنتی است و در این زمینه کمکی به صنعت نشده است با نوسانات قیمت مواد، کارخانجات کوچک دگرگون شده اند اما جدیداً به دلیل گرانی الیاف، همه از الیاف درجه دوم وسوم استفاده می کنند و اکثر اجناس تولیدی در زمینه ایزوگام و پوشش های سقف مصرف می شود زیرا کیفیت لایه ای که در ایزوگام مورد استفاده قرار می گیرد چندان مهم نیست و فقط بصورت پر کننده هستند. در این گونه شرکت ها، هیچ کنترلی به روی کیفیت، وزن، استحکام و….. کالا صورت نمی گیرد اگرهم نخواهند کیفیت را رعایت کننده، قیمت تمام شده محصولاتشان افزایش می یابد و خریداری نخواهد داشت. در حال حاضر صنعت منسوجات نبافته ایران با دگرگونی های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه مواجه است. با ادامه این روند واردات از کشورهایی مانند کره، چین و ترکیه افزایش یافته ( البته قیمت محصولات ترکیه به دلیل بالا بودن هزینه دستمزد کارگران گران است، در حال حاضر تمام کارخانجات داخلی از ورود کالای خارجی رنج می برند. هر اندازه میزان محصولات وارداتی افزایش باید از آن سو تعداد کارگرانی که بیکار می شوند هم سیر سعودی پیدا می کند، زیرا کارخانجات نمی تواند با هزینه های سرسام آوری که دارند، ادامه حیات دهند لذا به تدریج تعداد کارگر کم و کمتر می شود تا در نهایت با توقف تولید مواجه می شویم.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *